Kezdőlap
A jövő hajója, a "Futura Carrier"? Nyomtatás E-mail
  Új hajótípust fejlesztettek ki német hajómérnökök, melynek első példányát az „RMS Kiel" nevű folyam-tengerjáró hajót 2007. január 17-én vízre is bocsátották Wilhelmshafenben.

A tervezéskor elsődleges szempontok az alábbiak voltak:


  • a tengeri és folyami alkalmazás lehetősége
  • a hordképességhez viszonyított kis merülés elérése
  • kifogástalan manőverképesség
  • a biztonsági előírások maradéktalan betartása
  • az üzemeltetési költségek csökkentése (min. 35 %)
  • olyan hajótest és hajtómű kialakítása, mellyel azonos teljesítmény mellett nagyobb utazási sebesség érhető el
  • relatíve alacsony építési költségek

A hajó vízre engedése óta eltelt időszak elegendő a tapasztalatok előzetes értékelésére.  Nézzük meg, hogyan sikerült e nem mindennapi kritériumokat teljesíteni, bemutatva úgy az előnyöket, mint a hátrányokat.


1. A hajótest kialakítása

A hajó tervezésekor szakítottak a hajótervezési hagyományokkal, és egy teljesen új koncepciót állítottak fel, mely tulajdonképpen egyfajta öszvére a katamarán és hagyományos hajóformának. A hajónál a katamarán hajókra jellemző két úszótestet azonban nem a vízszint felett, hanem alatta „kötötték össze" a nagyobb hordképesség elérése céljából. A katamarán testek között a hajóorr és far egyaránt felhúzott a kisebb ellenállás érdekében. E kialakítás kisebb orrhullámokat okoz, így kevésbé terheli a folyómedret és a partot, a parti létesítményeket. A farkialakítás azonban hidrodinamikai kompromisszumot igényelt, hisz' a felhúzott farú katamarán test „meghúzza" a vizet, és ezáltal a hagyományos hajófar kialakításnál nagyobb farhullámokat okoz, emiatt korlátozott paraméterű folyószakaszokon a hajó csökkentett sebességgel haladhat. (Az RMS „Kiel" 97,5 m hosszú, 13,6 m széles, max. merülése 4,15 m.)


2. Meghajtás

A katamarán testek orr- és farrészén alakítottak ki 1-1 (azaz összesen 4 db) 1,30 m átmérőjű ún. kormánypropellert, melyek 360˚-ban elforgathatók. Az új módszer előnye a kiváló manőverképesség, csökkentett hullámzáskeltés, kisebb teljesítményigény, kis „flottwasser"-nél (a hajófenék és a mederfenék közötti biztonsági távolság) is kielégítő teljesítmény leadás és manőverképesség. A hajó orr- és farrészén a meghajtás módjából adódóan keresztirányú vízáramlás lép fel, mely veszélyt jelenthet a hajó közelébe került vízi sportot űzőkre ill. az esetleg vízbe esett hajószemélyzetre. Egy hagyományos hajó esetében a propeller „csak" a hajó középrészétől hátra beesetteket szippantja be, a „Futura Carrier"-nél ez a hajó orr-részén is előfordulhat.


3.  Előállítási költségek

A hajó előállítási költségei mintegy 2,5 x magasabbak egy megközelítően azonos kapacitású hagyományos hajóénál. Az RMS „Kiel" hajó építési költsége mintegy 7 millió EUR volt, melyből 4,5 milliót a német kormány ill. kutatóintézetek adtak vissza nem térítendő támogatásként. A költségek csökkentése érdekében vizsgálják a kelet-európai, elsősorban lengyel ill. román gyártást.


4. Üzemeltetési költségek

A hajó kialakításából adódóan a teljesítmény/sebesség aránya kiemelkedően jó. Pl. 1000 KW átlagos teljesítményű hagyományos hajóhoz képest ugyanazt a sebességet 30 %-kal kisebb főgép teljesítménnyel éri el, ez üzemanyag megtakarításban is jelentkezik.     

További üzemanyag megtakarítás érhető el a hajótest ellenállásának ún. „levegőkenésével". A hajó orr-részén a katamarán testek között teljes szélességben a hajófenék alá légbuborékokat fújnak, mely mintegy légpárnaként funkcionálva csökkenti az ellenállást, emellett kismértékben (1-2 cm-rel) csökkenti a hajó merülését.   

A gyakorlati tapasztalatok alapján megállapítható, hogy az üzemeltetési költségek csökkentése elmaradt az elvárttól, a 35 % illúzió maradt. Az üzemeltető szerint pontos értéket csak hosszabb időszak értékelése adhat, de előzetesen 10-15 %-os csökkentés valószínűsíthető.


Összefoglalva:

A szakértői megállapítások szerint a hajótípus a kitűzött gazdasági, környezetvédelmi és biztonsági célokat csak korlátozottan váltotta be, így nagymértékű elterjedése, tömeggyártása nem várható. A piaci alapokon, támogatás nélkül történő építés esetén versenyképessége elmarad a hagyományos módon épített, így a pl. a Dunán jelenleg is használt modern önjáróhajókétól.   


Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

                                                    

 A „Futura Carrier"   és egy „hagyományos" önjáróhajó
 futura.jpg  onjaro.jpg
 
standard.png

Bejelentkezés






Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
logo.jpg

Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

Székhely:   1137 Budapest, Carl Lutz rakpart 29.

Tel:           +36 30 990 5795

E-mail:       Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges