Kezdőlap
Egységes Közlekedésfejlesztési Stratégia Fekete Könyve Nyomtatás E-mail
 

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a napokban bocsátotta véleményezésre hazánk 2007-2020 közötti időszakot átfogó Egységes Közlekedésfejlesztési Stratégia Fehér Könyve tervezetét.

A tervezet az EU fehér könyvének tartalmát hivatott nemzeti szintre vetíteni. E fehér könyv azonban a magyar belvízi hajózási ágazat számára inkább fekete könyvként jellemezhető, ugyanis a 2001-es EU Fehér könyv és annak belvízi hajózást taglaló akcióprogramjából (NAIADES 2006) az infrastruktúra javítását célzó intézkedéseken kívül az EKFS-be semmi nem szerepel, így említésre sem kerül a belvízi hajózás gazdasági versenyképességének, a piaci növekedés elősegítésének (tőkéhez jutás, finanszírozás, adókedvezmények), flottafejlesztésnek (innováció, modernizáció), foglalkoztatás, képzésnek, imázs teremtés, megerősítésnek a támogatása.

Az Egységes Közlekedésfejlesztési Stratégia Fehér Könyv tervezetét tanulmányozva kitűnik, hogy abban a magyar hajózás létét, bizonyított gazdasági, energiahatékonysági mutatóit is megkérdőjelezik. A terv tartalma szerint a belvízi hajózást azért nem indokolt fejleszteni, mert a mutatói rosszak, miközben köztudott, hogy azok azért maradnak el az elméleti optimumtól, mert évtizedek óta nem vagy alig fejlesztették. 


Szövetségünk álláspontja szerint gazdasági és környezetvédelmi szempontból kívánatos a közutak tehermentesítése, azaz a közúti forgalom egy részének vasútra, vízi útra való átterelése. Ennek elérése érdekében a felelős gazdaság- és közlekedéspolitika alapvető céljának kell lennie, hogy minden közlekedési ág viselje a saját externális költségeit.  Ennek elérése önmagában az áruk jelentős átterelődését generálja, de emellett szükségesek NAIADES programhoz kapcsolódó közlekedéspolitikai intézkedések, támogatások, így

  • A hajópark fejlesztése, a struktúraváltás érdekében (EU - német/holland mintára) a hajózás lassú, 15-20 éves megtérülését figyelembe vevő, támogatott kamatozású, vagy a bankok felé állami garanciával történő hajóvásárlás finanszírozási (hitel) konstrukciók megteremtése
  • A hajók beszerzésének, technológiai és műszaki fejlesztésének felvétele az államilag támogatott pályázati lehetőségek közé (jelenleg kizárt, nemhogy támogatott)
  • Az államilag támogatott szervezett hajósképzés újraindítása
  • A készletezési hozzájárulás elengedése a hajókon felhasznált üzemanyagokra (a repülőgépekhez analóg módon)
  • Adókedvezmények a belvízi fuvarozást végzőknek német és holland mintára
  • A magyarországi Duna-szakaszon 25 dm-es merülésű hajók számára szükséges 28 dm-es vízmélység biztosítása legalább az év 300 napján keresztül akár hagyományos vízépítési módszerekkel, akár vízlépcsők építésével. (Vízépítési szakemberek szerint csak vízlépcsőkkel oldható meg.)
  • Kikötői infrastruktúra fejlesztése, elsősorban nagy rakodási teljesítményű és fedett, csapadékviszonyoktól független rakodási lehetőséget biztosító, darab- és ömlesztett áruk rakodására alkalmas kikötők / rakodóhelyek építésével
  • A mértékadó dunai vízmércékre automata, (telefonon és interneten minden időpontban folyamatosan lehívható vízállásmérce-hálózat létesítése)
  • A hajósképesítések EU-n belüli kölcsönös elismerése, azon belül pl. a rajnai hajóvezető képesítő okmány (rajnai „patent") magyarországi megszerzésének biztosítása
  • A hajóbizonyítványok kölcsönös elismerése az EU tagállamok országaiban
  • A hajó üzemidők és személyzeti kiszolgálási normák egységesítése az EU-ban 
  • Államilag támogatott hajótér leselejtezési program beindítása a minőségi hajóstruktúra váltás érdekében 

A Fehér könyvben (2001), a Rotterdami Nyilatkozatban (CEMT-2004) és a NAIADES programban (2006) meghatározott irányelvek szerint az EU és „régi" tagállamai támogatják a hajózás fejlesztését. A versenyegyenlőség érdekében a magyar vállalkozók részére is biztosítani kell mindazon közvetlen és közvetett támogatásokat, amelyeket az EU-s versenytársak élveznek.

Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

 
standard.png

Bejelentkezés






Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
logo.jpg

Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

Székhely:   1137 Budapest, Carl Lutz rakpart 29.

Tel:           +36 30 990 5795

E-mail:       Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges