Kezdőlap
Makadám Akadémia Nyomtatás E-mail
 

A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ 2008. február 27-én rendezte meg a Makadám Klubban a Makadám Akadémia soros rendezvényét. A téma a hajózás és a logisztika helyzete, a szakminisztérium által kidolgozott fejlesztési terv ismertetése volt.


A három előadó, Marton Tamás úr osztályvezető GKM Infrastruktúra Szabályozási Főosztály, Gecse Gergely úr tanácsos GKM Üzleti Környezet Fejlesztése Főosztály és Berg Tamás úr osztályvezető KKK Hálózati és Döntéselőkészítési Osztály beszélt a hajózás múltjáról, jelenéről, a fejlődéshez szükséges fejlesztésekről, illetve a jövő lehetőségeiről, a minisztérium által kidolgozott logisztikai stratégiáról, valamint a közutak és kikötők kapcsolatáról.


Végre minisztériumi véleményként is elhangzott, hogy a hajózás mind a hajósszemélyzet, mind az állami irányítás tekintetében hamarosan szakemberhiánnyal fog küszködni, mert az „utánpótlásképzésben" az állami szerepvállalás teljesen megszűnt. A jól ismert infrastrukturális fejlesztések is szóba kerültek. Hosszú évek óta először fordult elő, hogy a duzzasztásos folyószabályozás, a nagymarosi vízlépcső esetleges megépítése nem „mint káromkodás", hanem mint egy lehetséges jövőbeni megoldás került szóba. Elhangzott az is, hogy a magyar hajózások eszközparkjának fejlesztése is támogatást igényelne. A minisztérium képviselői jelezték, hogy az EU továbbra is elzárkózik attól, hogy uniós forrásokból támogassa a hajós eszközfejlesztést. Nyilván ezért támogatja Hollandia saját forrásából a hajósait. A kérdés csak az, hogy Magyarországon ez megtörténik, megtörténhet-e?


A megjelentek egy részének hozzászólásai egyértelműen mutatták a hajós árufuvarozás és a hajós szakma elismertségének hiányát. Olyan felszólaló is volt, aki a fejlesztendő eszközpark, a fejlesztendő hajóút és a szükségesnél kevesebb hajózási szakember kijelentések hallatán arra a következtetésre jutott, hogy egyáltalán minek kell fejleszteni a hajózást. Az illető „mint illetékes szakember" azt is megkérdőjelezte, hogy sík folyószakaszokon lehet-e egyáltalán duzzasztóművet építeni. A véleményt természetesen igyekezett „saját szaktudásával" alátámasztani a környezetvédők (WWF) képviselője is.


A hajós szakma jelenlévő képviselői (akik a késedelmes értesítés miatt, sajnos csak kis létszámban tudtak részt venni a rendezvényen), a Fluvius-t képviselő Pauza László úr és a szövetségünket képviselő Kruppa Ferenc úr természetesen reagált a felvetésekre, és segített abban, hogy a megjelentek „helyén tudják kezelni" a hozzászólásokat. Egy kicsit még javította volna az esemény hangulatát, ha a vita moderátora nemcsak akkor adott volna szót a hajósok képviselőinek, amikor azoknak kényszerből már hangos közbeszólással kellett nyomatékosítaniuk, hogy véleményük és mondanivalójuk van az elhangzottakkal kapcsolatban.

Szóba került még a Tisza hajózhatóságának biztosítása olyan formán, hogy az nemzetközi forgalomra is alkalmas legyen. Ebben a témakörben természetesen felvetődött a Duna-Tisza csatornának a szükségessége is. A korábbi szokásoktól eltérően a résztvevők és hozzászólók a csatornát, mint komplex létesítményt kezelték, kiemelve annak mezőgazdasági és vízgazdálkodási szerepét is.


A szakma jelenlévő képviselői szerint a rendezvényen elhangzottak a jövőre nézve reményt keltőek, de gyors szemléletváltásra és azonnali fejlesztési támogatásokra azért továbbra sem számíthat az ágazat.



Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

makadam.jpg

 
standard.png

Bejelentkezés






Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
logo.jpg

Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

Székhely:   1137 Budapest, Carl Lutz rakpart 29.

Tel:           +36 30 990 5795

E-mail:       Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges