Kezdőlap
Projektekre osztjuk a pénzt Nyomtatás E-mail
 

A 2006.11.16-i újságokban a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium közzétette a közlekedési operatív program projektlistáját. Az elmúlt évek, évtizedek tapasztalatai alapján nem meglepő, amit olvashatunk. Az operatív program által támogatott 54 projektből 38 a közút, 7-7 a vasút és a városi és elővárosi közlekedés fejlesztését, míg 1-1 projekt a közlekedési módok összekapcsolását és a vízi közlekedést támogatja.


A vízi közlekedés egyetlen projektje a Győr-Gönyü Kikötő továbbfejlesztése, melyet a minisztérium (akkor még KHVM) álmodott meg sok-sok évvel ezelőtt. Akkor évi 1-1,5 millió tonna rakodására tervezték a pozsonyi kikötő magyar ellenpárjaként, mert mertek nagyot álmodni. A kikötőben, a statisztika szerint, 2005 évben a be-, kirakott áruk mennyisége 295 ezer tonna volt.


A laikusokban persze felvetődhet a kérdés, a hajósok miért zúgolódnak már megint, legalább kapnak valamit. 

A válasz: Azért, mert

  • az elmúlt két évben 19, ill. 20 dm évi átlagos merüléssel lehetett az amúgy min. 25 dm-re „kalibrált" Dunán hajózni és ez, meg persze a bevétel kiesés „kicsit frusztrálja" a hajós és fuvaroztató társadalmat. A bevételkiesés ellehetetleníti a hajózási társaságok működését, fejlesztésekre, beruházásokra nem marad forrás. Hajók 50-70 % közötti kihasználhatósága drasztikusan leszűkíti többek között pl. a magyar gabonaexport lehetőségeit, és veszélyezteti a magyar gabona versenyképességét.
  • elismerten a legkörnyezetkímélőbb fuvarozási mód, de a művelői a magyar közlekedés mindenkori irányítóinál mindig háttérbe szorulnak a közúttal és vasúttal szemben, támogatottsága a nullához konvergál.
  • a hajóik sorban futnak zátonyra pl. Dunaföldvárnál a hajóútban, ahol időnként egy méterrel is kevesebb a vízmélység, mint aminek lennie kellene.
  • minden pályázatból és kedvezményes hitellehetőségből ki vannak zárva, pusztán azért, mert hajósok, míg az EU-s (főképp német és holland) kollégáik folyamatos nyílt és burkolt állami támogatásokat kapnak (éljenek az egyenlő versenyfeltételek).
  • a fejlesztési terv, amiben kevéssé gondoltak a belvízi árufuvarozásra és az abban dolgozókra, 2007-2013 közti intervallumról szól, tehát legalább még a következő 7 év a belvízi árufuvarozás számára hét szűk esztendő lesz.

A közlekedéspolitikusaink az eredményt látva kétséget kizáróan nem vették figyelembe, hogy a belvízen elfuvarozott évi ca. 5 millió tonnának (a magyar kikötők éves átlagos teljesítménye az utóbbi két évben) az általuk „agyontámogatott" közútra terelt része további dugókat és környezetszennyezést fog okozni. Amikor majd a 2x3 sávos autópályákat 2x6 sávosra kell átépíteni, mert a személyautóiknak már nem lesz rajta hely a sorban álló kamionok miatt, álljanak meg egy percre, és emlékezzenek a hét szűk esztendő alatt a támogatás hiánya következtében ellehetetlenített magyar hajózásra. A közlekedéspolitikusok részéről több figyelmet kapna talán a hajózás, ha többszöri kérésének eleget téve a közúti és vasúti lobby mellett álláspontja kifejtésére szót kapna a külföldi mellett a hazai mértékadó közlekedési, logisztikai és szállítmányozási tárgyú konferenciákon is. 


Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

 
standard.png

Bejelentkezés






Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
logo.jpg

Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

Székhely:   1137 Budapest, Carl Lutz rakpart 29.

Tel:           +36 30 990 5795

E-mail:       Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges