Kezdőlap
Stráfok, papírok, egyenlő esélyek Nyomtatás E-mail
 

A közelmúltban a szakmai szervezeteknek körbeküldték a hajós rangjelzések alkalmazásáról szóló miniszteri rendelet tervezetét. Ennek kapcsán indult a gondolatmenetünk a belvízi hajózás és ezen belül a magyar hajózás és hajósok mai helyzetéről.


Eszünkbe juthat, hogy a „szakma" hol helyezkedik el a fuvarozás „nagy társadalmán" belül. Kétségtelen, hogy a közúti fuvarosoknak - már csak számuknál fogva is - nagyobb a lobbyerejük. Nyilván erre vezethető vissza, hogy az állam építi az autópályákat, a bankok a százezredik fuvarozó cégnek is finanszírozzák az eszközbeszerzést, míg a hajózás azt kapja -ahogy mondani szokták -, mint a harmadik iker.


Aztán az jutott eszünkbe, hogy hányszor, hány helyen írtuk meg, hogy tőlünk nyugatabbra milyen folyókat tettek hajózhatóvá, hogy a termelőüzemek használhassák az olcsó és - most már ez is fontos - környezetbarát fuvarozási módot. Nálunk az egyetlen közelmúltban épült, jelentősebb termelőüzemet a 6-os út vízzel ellentétes oldalára tervezte az akkori - már leköszönt - gazdasági miniszter. Nem csoda, nyílt titok volt a minisztériumban, hogy a hajózást szitokszónak tekinti. Persze az is lehet, hogy csak víziszonya volt.


Az előző gondolatmenethez kapcsolódhat az a sok írás is, ami azt taglalja, hogy a tőlünk nyugatabbra fekvő és jelentős hajózási kultúrával rendelkező országok közlekedési politikusai hogyan segítik a hazai hajópark megújulását és fejlődését. Támogatják a korszerűbb hajók forgalomba állását, kézzel foghatóan - nevesítve, pénzzel - segítik a koros, de jó állapotú hajók motorcseréjét, hogy ezek segítségével az „öreg bárkák" kevesebb üzemanyagot elégetve még környezetkímélőbben, olcsóbban üzemelhessenek. Itt jegyeznénk meg, hogy ez nemcsak a környezetvédelem oldaláról nézve fontos, de a mai üzemanyagárak mellett jelentős versenyelőnyt is jelent a német és holland hajósoknak.


Ezzel el is jutottunk a gondolatmenet csúcspontjához. Az uniós csatlakozással együtt ugyanis azt reméltük, hogy minden tekintetben közelebb kerülünk Európához. Ehhez azonban az is kellene, hogy Európa is akarja, hogy közelebb kerüljünk hozzá. Sajnos a helyzet nem teljesen ezt mutatja. Úgy tűnik, hogy sajnos a Magyarországon megszerezhető képesítés nem EU-kompatibilis, hiszen a német hatóságok továbbra is német vizsgákat, német papírokat kérnek a hajósainktól. Sőt egy a magyar minisztériummal folytatott vita során most már odáig jutottak, hogy a korábban kiadott „patentokat" (ami csak azért járt le, mert a tulajdonosának egészségügyi alkalmasságát kellett újfent bizonyítania) sem hosszabbítják meg. A vita során a „német kollégák" a kiadott magyar bizonyítványok formai elemeit kifogásolják, és ezzel hónapok óta akadályozzák a magyar hajósok, és ezen keresztül a magyar hajóstársaságok munkavégzését. Lehet, hogy mindez nem véletlen? És mit tesz a mi adónkból fizetett magyar minisztérium?


Ez utóbbi kérdésre a válasz a cikk elején található. Terjedelmes stráfrendeletet alkot. Biztos, hogy jó az értékrendünk?



Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

 
standard.png

Bejelentkezés






Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
logo.jpg

Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

Székhely:   1137 Budapest, Carl Lutz rakpart 29.

Tel:           +36 30 990 5795

E-mail:       Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges