Kezdőlap
Tévúton járunk & Nyomtatás E-mail
 

Az elmúlt héten a Világgazdaság két cikke is foglalkozott Szlovákiával, április 10-én „Újabb erőművet építene Szlovákia", majd néhány nappal később „Szlovákia előzésbe kezdett" címmel. Vajon véletlen egybeesés, vagy a magyar és a szlovák gazdaság- ill. közlekedéspolitika különbözősége determinálja a párhuzamot?


Vitán felül áll úgy magyar, mint európai szinten, hogy Magyarország az elmúlt 10-15 év alatt mintaországból a sereghajtók egyike lett a rendszerváltó, most már többségében EU-tagországok között. Szlovákiában tavaly 8 % feletti gazdasági növekedést regisztráltak, míg Magyarországon ez 3,9 %-os volt. A hazai konjunktúrajelentések hónapok óta nem javulásról, hanem további romlásról szólnak, ami erősíti a magyar állampolgárokban régóta érlelődő gyanút: „Tévúton járunk!  


Vajon véletlen egybeesés, hogy az Európában gazdaságilag meghatározó „régi" EU tagok ill. az „újak" az elmúlt évtizedekben egyaránt preferálták, és jelenleg is támogatják a belvízi árufuvarozást? Az olcsó és környezetbarát belvízi fuvarozás versenyképességének biztosítása érdekében kiépítették a Rajnát, Moselt, Neckart, a holland, francia és német csatornarendszert, a Duna felső szakaszát, hogy csak az ismertebbeket említsük.   


Ezúttal a szlovák-osztrák határszakaszon terveznek egy áramtermelésre is alkalmas duzzasztóművet a Dunára. A tervek szerint az új erőművet már 2015-re szeretnék bekapcsolni az energia hálózatba, mely évi 450 gigawattóra energiát állítana elő.

Hajózási, nautikai szempontból a tervvel egyet lehet érteni, hiszen a Bécs - Pozsony Duna-szakasz a tervezett lépcső fölötti részen a Magyarország - Regensburg közt zajló forgalom három gyenge pontja közül az egyik. A szóvivő szerint Szlovákia Ausztriával együtt, egy közös projekt keretében építené fel az erőművet és a hozzá tartozó zsilipeket.

Hol van most az a sok osztrák „zöld", aki saját kezével szerette volna elbontani a nagymarosi körgátat? Feltehetően a „nyugati" környezetvédők már elérték a szakmai evolúció azon szakaszát, melyben nyíltan fel merték vállalni:  

 

A hajózás, a folyószabályozás nem a környezetvédelem ellensége, hanem annak eszköze!


E folyamat részeként a nagymarosi elbontást követően az osztrák környezetvédők egyetértésével megépült Bécsben a Freudenau-i erőmű, és most megépülhet az újabb a szlovák-magyar határ mentén. Bizonyára közrejátszott az erőmű tervezésekor a klímaváltozás hatásaként prognosztizált szélsőségesebb időjárás, a fokozódó árvíz és a termőföldek kiszáradásának veszélye. Lehetséges, hogy ők előrelátóan a megváltozó időjárási viszonyokra készülnek ezzel a duzzasztóval? Elvégre ahhoz nem kell a jövőbe látni, hogy tudjuk, ha előre szólnak, hogy elzárják a vizet, tele kell engedni az összes edényünket, így lesz mivel gazdálkodni, amíg hörög a csap.

Magyarország, a Duna-Tisza köze az elsivatagosodás szempontjából Európa egyik legveszélyeztetettebb területe. A megoldás kézenfekvő: duzzasztás és a mezőgazdasági, hajózási célú Duna-Tisza csatorna építésének befejezése, mely kielégítené az öntözési igényeket, és egyben bevonná a Tiszántúlt az európai belvízi úthálózatba.


Az Eurostat adatai szerint Szlovákiában a mezőgazdasági termelés aránya 2005-ben a GDP százalékában 3,9 %, Magyarországon 4,1 % volt. A felduzzasztott folyóból Szlovákiában öntöznek majd, és szinten tartják, vagy növelik a mezőgazdasági termelést, nálunk erre jelen állás szerint nem lesz mód. Majd importáljuk a jó szlovák élelmiszert, bár kétséges, hogy szívesebben fogyasztanánk, mint a hazait.


A fentiek alapján joggal feltételezhető, hogy a vízlépcsőépítésnek és a dinamikusan növekvő gazdaságnak azonosak a mozgatórugói, a miénktől eltérő gazdaság- és közlekedéspolitika, a jó értelemben vett környezettudatosság. Az elmúlt 10-15 év - külföldi - tapasztalata megmutatta, fejlődni, haladni előre is lehet! Közös magyar jövőnk érdekében gondolkodjunk végre mi is előre, még mindig nem késő!


Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

dmu.jpg 

A Freudenau -i duzzasztómű

 
standard.png

Bejelentkezés






Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
logo.jpg

Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

Székhely:   1137 Budapest, Carl Lutz rakpart 29.

Tel:           +36 30 990 5795

E-mail:       Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges