Kezdőlap
Valódi vagy ál-változás, avagy a Bratislavai Egyezmények vége? Nyomtatás E-mail
 

A hajózásban tevékenykedők számára rejtély, hogyan működhetett évtizedekig zavartalanul egy európai joggal ellentétes hajózási kartell. A Bratislavai Egyezmények kifejezés tulajdonképpen két fogalmat takar. Egyrészt  egy 1955-ben megkötött és azóta többször kibővített ill. módosított megállapodás a Dunai Hajózási vállalatok között, másrészt a dunai államok állami, vagy volt állami hajózásait tömörítő kartell. Határozmányai az egyezmény aláírói számára kötelezőek, másoknak csak kölcsönös elfogadás esetén.

A megállapodás szakmailag jól összeállított, a Dunán nemzetközi forgalomban történő árufuvarozás általános feltételeiről szóló mag, függetlenül a hátterétől a folyami hajózási kereskedelem alapja volt és -főként az Al-dunai forgalomban jelenleg is az. (Kiegészítő megállapodásai többnyire elvesztették jelentőségüket.) A kartell a dunai hajózási vállalatok igazgatói konferenciája, mely évente ülésezve, a Megállapodások feltételeit felülvizsgálva, azokat hol kibővítve, hol szűkítve próbált a fuvaroztatók elé megkerülhetetlen falat vonni.


Az Európai Unió bővítésével tarthatatlanná vált az Egyezmények státusza, ezért 2005-ben az Egyezményekben részes hajózási vállalatok - felismerve a változtatás kényszerét - megalapították az IVDS-t (Internationale Vereinigung der Donauschifffahrten), azaz a Dunai Hajózások Nemzetközi Egyesületét bécsi székhellyel. A korábbi alapszabályból minden kikerült, ami nem volt konform az érvényes európai ill. nemzetközi joggal. A „Társaság" kinyitotta kapuit minden természetes és jogi személy előtt, akinek tevékenysége a dunai  hajózással összefügg, ill. aki a Duna gazdasági és kulturális fejlődéséért tesz és tenni kíván.

(Szavazati joggal természetesen csak a teljes jogú tagok rendelkeznek, a társult és tiszteletbeli tagok nem.) Tagjai között megtalálhatóak így más nemcsak dunai hajózási vállalatok, hanem tengeri, folyam-tengeri hajózások, szállítmányozók, biztosítási közvetítőiroda és más egyesület is, mint pl. az ERSTU (Európai Folyam-tengerhajózási Egyesület) budapesti székhelyű Dunai szekciója.

Az IVDS célkitűzései a valódi érdekképviselet szándékát tükrözik. Tagjaival és társszervezeteivel együtt kíván tenni a hajózási körülmények javításáért, a hajózhatóbb víziútért, folyami információs rendszer kiépítéséért, a dunai-rajnai jogharmonizációért, a hajós és hajózási kereskedelmi utánpótlásképzésért, flottamegújításáért, kikötőépítésért.

Elgondolkodtató azonban az IVDS 2006.október 09-11 között Belgrádban megtartott 2. közgyűlésének egyik döntése, miszerint teljes jogú új tagként csak az kerülhet felvételre, akit minden egyes meglévő támogat. Felmerülhet a kérdés, valódi-e a nyitás, átváltozás vagy ál-változás történt?


Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

 
standard.png

Bejelentkezés






Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
logo.jpg

Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

Székhely:   1137 Budapest, Carl Lutz rakpart 29.

Tel:           +36 30 990 5795

E-mail:       Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges