Kezdőlap
Zsilipzárlat mizéria, avagy hogyan csinálják nyugaton Nyomtatás E-mail
 

Amikor egy hajózóúton bezárják a hajózsilipeket, a hajóstársaságok soha nem úsznak a boldogságban, hiszen, ahogy mondani szokás, álló hajó nem keres pénzt. Márpedig a hajók számára nincs kerülőút, mint például a közúti, vagy vasúti pálya javításakor a szárazföldi ágazatok számára. Minden hajós tudja, hogy az egész éves biztonságos működéshez szükséges a hajózsilipek karbantartása, mégsem örömteli azt látni, hogy a hajók tettrekész személyzettel a fedélzetükön ott ácsorognak a működésképtelen zsilipkamra két oldalán.


Persze -akárcsak az orvostudományban- a fájdalmat is lehet nyugati és keleti módszerrel kezelni. A nyugati módszer szerint egy évvel korábban bejelentik, hogy április hányadikától kezdődik az az egy vagy két hét, amikor az összes német területen található dunai, majnai és Majna-Duna-csatornán található hajózsilip karbantartását elvégzik. Az illetékes hajózási hatóság írásos rendeleteket ad ki, és igyekszik elősegíteni, hogy a hajóstársaságok hajóik megfelelő diszponálásával dolgozhassanak a le nem zárt területeken, de legalábbis számolhassanak az állóidővel. (pl. a hajójavító üzemnél állítsák meg a hajójukat)


A bősi hajózsilip 2008.04.09 -én zárt le, úgy, hogy előzetes értesítést nem adtak, a lezáráskor nem tudták közölni, hogy a zárlat meddig fog tartani. Szövetségünk tagvállalatai között is volt olyan társaság, amely -a német, jelenleg is tartó zárlattal előre számolva- Al-dunai kikötőkbe küldte volna, vagy kisebb budapesti javításra hozta volna haza a hajóját. A hajók most állnak, az előre láthatóan kb. egyhetes „felesleges" csúszás hajónként 8-10.000,- euróba kerül. A szlovák hatóság sem írásos, sem szóbeli tájékoztatást nem adott, nem ad, és nem is fog adni a zárlatról, ahogy az elmúlt években sem tette.


Az infrastruktúrát mindenütt kell javítani, karbantartani, de nem mindegy, hogy hogyan kezeljük a „fájdalmat". A tájékoztatás kötelezettség, még a szlovákoknak a saját projektben épített zsilip esetében is. Ezúton is kérjük a GKM ill. a Külügyminisztérium fellépését a szlovák fél felé a tájékoztatási kötelezettség teljesítése érdekében.


Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

zsilip.jpg

 
standard.png

Bejelentkezés






Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
logo.jpg

Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

Székhely:   1137 Budapest, Carl Lutz rakpart 29.

Tel:           +36 30 990 5795

E-mail:       Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges