Kezdőlap
Gőzerővel folyik a belvízi hajózási infrastruktúra fejlesztése Nyomtatás E-mail

Mielőtt felkapnánk a fejünket e jó hír hallatán, szeretnénk eloszlatni a kétségeket. A gőzerős fejlesztés a magyar Duna-szakaszt nem érinti, hiszen a mi Dunánk eddigi viszonyainak fenntartása is nehézkes. A fejlesztés „Lajtán” túli területeken halad továbbra is rendületlenül, a belvízi hajózás környezetvédelmi és gazdasági előnyeit a gyakorlatba ültetve.
Németországban Kiel és Hemmor (Cuxhaven) között 100 km hosszban kiépítésre kerül az ún. Nord-Ostsee Kanal (északi-keleti csatorna), mely Dánia „levágásával” köti össze az Északi- és a Keleti-tengert. A csatornán így lehetővé válik 280 m hosszú és 33 m széles hajók ill. kötelékek közlekedése. A keleti 20 km-es rész mélyítése és kiépítése 140 millió, a teljes kiépítés 320 millió euróba kerül. Az első rész 2014-re, a második ütem 2018-ra készül el, és az 1999 évi forgalmat megduplázva évi 100 millió tonna áruforgalom várható.    

Régi igény a szintén németországi Neckar áteresztő kapacitásának bővítése is, amely Stuttgart, Plochingen, Heilbronn nevével jelzett iparvidéket köti össze a Rajnával.
A Neckar hajózhatóságának javítására már 1897-ben készítettek terveket, de a tényleges kiépítés 1920-ban kezdődött. A világgazdasági válság nehézségeinek ellenére 1932-re befejeződött a Mannheim-Heilbronn közötti 114 km-es szakasz 10 duzzasztóművel és zsilippel, valamint a Heilbronn-Stuttgart 87 km-es szakaszának 5 vízlépcsővel és zsilippel történő kiépítése. A kiépített Neckar már akkor 1000 to hordképességű hajókkal volt hajózható.

A szállítási igény rohamos növekedése egyre több és nagyobb hajót kívánt. A technikai fejlődésnek köszönhetően a hajók gépereje, manőverképessége jelentősen javult, a navigációs és informatikai fejlesztéssel a nagyobb méretű hajók a korábbinál biztonságosabban, gyorsabban közlekednek. A Rajnán az elmúlt évtizedben új hajóstandard alakult ki, 135 m hosszú, szélességük a használt folyamszakasztól függően 11,40 m és 23 m közötti, merülésük 3,2-3,5 m. A rohamosan terjedő új hajótípus gazdaságossága felvettette a Neckar e hajók fogadására alkalmassá tételének szükségességét. Az tervek elkészültek, a döntés megszületett.

Gazdasági okok miatt a 25 db, egyenként 2 kamrás zsilipek egyik kamráját építik át 140 x 12 méteresre, elsősorban víz alatti munkálatokkal. A projekt költségvetése 375 millió euró. A tényleges munkálatokat 2012-ben kezdik, a befejezés végső határideje 2025.
A német Saale folyó kiépítése is folytatódik, egy 7,5 km-es elkerülő csatorna (Tornitzkanal) építésével váltják ki a Calbe melletti szűk keresztmetszetű részt, melyre egy 115 m hosszú, 12,5 m-es zsilipet is építenek. A tervek idén jóváhagyásra kerültek, a kivitelezés 2009-ben kezdődik. 
A nyugat-európai víziútrendszeren számos további fejlesztés, folyók víziútjának kiépítése és csatornaépítések vannak folyamatban. Ezekről egy következő cikkünkben – remélhetőleg a Duna víziútjának fejlesztésével együtt – fogunk beszámolni.


Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

gozero12.jpg

 
standard.png

Bejelentkezés






Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
logo.jpg

Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

Székhely:   1137 Budapest, Carl Lutz rakpart 29.

Tel:           +36 30 990 5795

E-mail:       Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges