Kezdőlap
Most már ne fagyjon vissza! Nyomtatás E-mail

Hideg időben a víz megfagy, és jég lesz belőle. Ezt a jól ismert törvényszerűséget már-már elfelejtettük, hiszen az elmúlt évek telei elkényeztettek minket. Az utóbbi évek téli hónapjaiban volt havazás, volt pár hidegebb nap, de szinte végighajóztuk a teleket is. A 2008-2009-es tél emlékeztetett arra, milyen is az, amikor „befagy” a hajózás.

Először a Majna-Duna csatorna „teteje” fagyott be. Mivel a mesterséges csatorna egy vízválasztót szel át, a hajóút vízlépcső segítségével „felmegy” a hegyre, ahol köztudottan hidegebb van. Nem csoda, ha a csatornának ezen a magasan fekvő részén keletkezik először olyan vastag jég, ami megakadályozza a hajózsilipek használatát és a hajók mozgását. Ezen a szakaszon, a mostani télen 50-70 cm vastagságig kövéredett a jég.

Természetesen az idő múltával, és a hőmérséklet csökkenésével a csatorna alacsonyabban fekvő szakaszain is megjelent a jegesedés. A csatornán az is nehezíti a helyzetet, hogy szinte állóvízről beszélhetünk, ami gyorsabban megfagy, és nincs sodrása, ami elvinné az esetleg töredezett vagy gyakrabban, mesterségesen tört jeget. Az idei télen sorra kerültek a folyóvizek is. A Majna és a Duna is befagyott, ezzel teljes akadályt képezve a vízi áruszállítás előtt.

Persze tudjuk, hogy télen más fuvarozási ágak is több nehézséggel néznek szembe. A befagyott váltók, a behavazott, jeges utak is okoznak problémát a vasúti vagy közúti fuvarozóknak, de ezek az akadályok néhány óra, rosszabb esetben néhány nap alatt megszüntethetők. A befagyott víziutak csak az olvadáskor szabadulnak fel.

A „kiolvadás” folyamata – egyébként logikusan – éppen ellentétes a befagyás lépéseivel. A hajózás először a folyóvízeken, utána a csatorna alacsonyabban fekvő szakaszain indulhat meg, és a végére marad a csatorna közepén a „jégdugó”. Persze ez a „megindul a közlekedés” kijelentés csak az elmélet, mert a jégdugó közelében hamarosan forgalmi dugó alakul ki a tehetetlenül várakozó hajókból. Akik távolabb voltak, elindulnak ugyan, de hamarosan elérik a sor végét. Kérhetnek egy sorszámot, és várhatják a tavaszt.

Természetesen a jégzárlat feloldását sem úgy kell elképzelni, hogy az állójég eltűnik, és a hajók szinte nyári körülmények között úszkálhatnak a céljuk felé a rakománnyal, amit már alig várnak a címzettek. Ebben az időszakban, sokszor parttól-partig jégben közlekedünk, néha a hajócsavart és hajótestet is veszélyeztető vastagságú jégtáblák között manőverezve. A nehézségek ellenére elindulnak a hajók, és a téli tétlenség után hajós és parti személyzet is csak azért fohászkodik, hogy „most már ne fagyjon vissza”.


Kruppa Ferenc
Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

jeg12.jpg

 
standard.png

Bejelentkezés






Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
logo.jpg

Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

Székhely:   1137 Budapest, Carl Lutz rakpart 29.

Tel:           +36 30 990 5795

E-mail:       Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges