Kezdőlap
Rövidhírek 2009/02 Nyomtatás E-mail

A 16 éves Majna-Duna csatorna
1992. szeptember 26-án nyílt meg jelenlegi formájában a csatorna, így egyes részein a 20 évvel ezelőtti 100-120 tonnás hajók helyett már 2000 to-s önjárók vagy akár 4000 tonnás ikerkötelékek járnak.
A 170 km hosszú csatorna 16 zsilippel köti össze a Majnát és a Dunát Bamberg és Kelheim között. A majnai oldalról a Regnitz, míg a dunai oldalról az Altmühl folyó meglévő medrét bővítve és egy teljesen új középső szakasz közbeiktatásával épült. Az északi szakaszt már 1972-ben átadták Nürnbergig. A 80-as években az építést az akkori német kormány leállította, közlekedésminisztere a projektet a legidétlenebbnek tartotta a bábeli torony megépítése óta. A miniszter menesztése után 1982-ben folytatódtak a munkálatok. A megnyitást követő 100 napban 2,4 millió, 1993-ban már csaknem 6 millió tonna áru haladt át rajta, 2008-ban közel 8 millió. A csatornát használók lobogó szerinti megoszlása: 55 % német, 25 % holland, 7 % belga, 4-4% magyar és szlovák, 2 % osztrák és 3 % egyéb. Feltűnő azonban, hogy az utóbbi években a holland hajók aránya 12%-al csökkent, helyüket főként német hajók vették át.


2010-re elkészül az új vasúti híd Deggendorfban
A deggendorfi híd a Felső-Duna szakasz hajózási szempontból az egyik legalacsonyabb híd, magas vízállásnál rendszeresen akadályozza a hajóforgalmat. A bajor regionális viszonylatokban kiemelt vasúti forgalmi szerepe van a hídnak, egy új híd építése a nagyobb áteresztőképesség miatt a Deutsche Bahn-nak is érdeke. 2008. október 06-án, a 2285,9 folyamkilométernél elkezdték a munkálatokat, jelenleg a jobb partban építik a pilléreket.


Kalózok a szerb Duna-szakaszon
A szerbiai Smederevo környékén az elmúlt hónapokban több mint 30 kalóztámadást jelentettek az áldozatok, elsősorban a smederevói kikötőt látogató bolgár és ukrán hajók. A bolgár hajózási társaság, a BRP a horgonyzó bárkáik és a rakományok védelmében külön tolóhajót állomásoztat a helyszínen. Kapitánya az egyik éjjel 3 óra körül zörejre ébredt. Amint a védelmére keze ügyébe készített tárggyal a fedélzetre lépett, megtámadták, és a vízbe dobták. Feje a kalózok motorcsónakjához csapódott, szerencsére eszméletét nem vesztette el és a partra tudott úszni. A felfegyverzett rablók elsősorban készpénzt keresnek, de „kedveltek” a navigációs berendezések, hajófelszerelési tárgyak és üzemanyagok is, természetesen a rakományokat sem kímélik. A történtek után érthető, hogy a hajósok vonakodnak Szerbia legnagyobb acélgyárának kikötőjébe menni. A bejelentések ellenére a helyi rendőrség intézkedése nem tapasztalható, a belgrádi külügyminisztérium sem tett érdemben semmit. Hasonló kalóztámadások, rablások korábban is előfordultak a Dunán, elsősorban a román Duna-szakaszon, de Románia uniós tagsága óta újabb bejelentés nem érkezett. A Duna-Bizottság igazgatója, Valkár István komolyan foglakozik a problémával, és a nemzetközi vízirendőrségi hálózat, az Aquapol Europa segítségével igyekszik a kalózveszélyt megszüntetni.     

Bencsik Attila
Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

 
standard.png

Bejelentkezés






Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
logo.jpg

Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

Székhely:   1137 Budapest, Carl Lutz rakpart 29.

Tel:           +36 30 990 5795

E-mail:       Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges