Kezdőlap
Dunai Hajózási Konferencia Nyomtatás E-mail

2009.04.10-én a horányi Regatta Hotel és Konferencia Központban rendezték meg a címbéli konferenciát „Járható-e a Duna, Európa legjelentősebb vízi útja?” alcímmel. Az esemény védnöke Dr. Molnár Csaba Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter, házigazdája és moderátora Gulyás József , a WebRiport.hu igazgatója volt. A pódiumon a KHEM, az NKH,  a VKKI, a MAHOSZ  és a RIVUS Hajózási Szakértői Iroda, míg a közönség soraiban többek között a hajózási társaságok, hajózási szövetségek, a környezetvédők, a Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa Irodájának képviselői foglaltak helyet, természetesen hajózási, hajózási hatósági, szállítmányozási, vízépítési, turisztikai szakma személyiségei is jelen voltak. A konferencia pódiumbeszélgetés és vitafórum jelleggel zajlott, a moderátor színvonalas tevékenységének köszönhetően a megszokott előadás-hozzászólás rendtől eltérően pergő és konstruktív véleménynyilvánításra adott lehetőséget. Fő téma a Duna hajózhatóságának kérdése volt, azaz hol vannak a kritikus pontok, mit kell tennünk, a folyami szállítás gazdasági jelentősége, a Duna „rendbetételének” módja, költségvonzata, a hajózás, turizmus és vízi sport érdekeinek egyeztethetősége. Az előadók kiemelték, hogy az elmúlt 30 évben elmaradtak a Duna állagmegőrző munkálatai, a medre jelentős környezeti károkat okozva megsüllyedt, elfajult.  Oldalágak töltődnek fel, a folyó szinte „csatornásította” magát.

A kiadott menetrendtől némileg eltérve a vitabeszélgetés a problémát komplexebb szinten kezelve Magyarország vízgazdálkodásának, vízmegtartásának irányába tolódott. A jelenlévők közös megállapítása volt, hogy a következő években eldöntendő vízgazdálkodási intézkedéseket nem évekre vagy évtizedekre, hanem legalább 150-200 éves távlatra gondolva kell megtenni. A Széchenyi István és Vásárhelyi Pál nevével fémjelzett XIX. századi folyamszabályozási munkálatok idején az árvízvédelem, a vízelvezetés megoldása volt a cél, ezt az akkori intézkedések maradéktalanul teljesítették. Az időjárás változása azonban ma más szemlélet kíván. A csökkenő csapadékmennyiség, a talajvízszint csökkenése, a folyók medermélyülése, a Duna-Tisza köze kiszáradása a vízmegtartást szükségét helyezi előtérbe, mely lehetővé teszi a következő nemzedékek számára az elegendő ivóvíz, öntözővíz biztosítását. (Magyarország vízháztartás szempontjából kiszolgáltatott, vizeink 90 %-a külföldről érkezik, s folyik tovább. A környező országok már kivétel nélkül mind gondoskodtak vizeik megtartásáról és csak a fölösleget engedik hozzánk.)  A jövőre készülve e célnak alárendelve beszélhetünk a Duna és más folyóink, tavaink védelméről, hasznosításáról, figyelembe véve a környezetvédelmi, árvízvédelmi, hajózási, turisztikai és egyéb szempontokat. A közelmúltban tanulmány készült a Duna hajózhatóságának biztosításáról, azonban a KHEM a tanulmány készítőinek előírta, hogy a vízlépcső nem szerepelhet a lehetőségek között. A jelenlévők deklarálták, hogy egy, a fent említett elsődleges vízmegtartási cél érdekében olyan tanulmány készüljön, amelyben nincsenek tabu témák, alternatívák. A világon a víz egyre nagyobb kincs lesz, túl kell lépni az évtizedes dogmákon, hisz a jövőnk a tét! Az érdek és politikamentes, konstruktív keretek között készült, megvitatott és elfogadott tanulmány alapján hozott döntés eredményét az érdekelteknek akkor is el kell fogadniuk, ha lesz vízlépcső, de akkor is, ha nem. Ha a hajók nem is, de a konferencia konklúzióját tartalmazó levél hamarosan az illetékes tárca miniszterének asztalán ér révbe a társadalmi érdekeknek megfelelő intézkedések megtételét kérve.

Bencsik Attila
Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

 
standard.png

Bejelentkezés






Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
logo.jpg

Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

Székhely:   1137 Budapest, Carl Lutz rakpart 29.

Tel:           +36 30 990 5795

E-mail:       Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges