Kezdőlap
Neszmély 2009 Nyomtatás E-mail

2010-ben már nem a „Magyar Hajózási Emléknap”-ról, hanem Sztankó Attila, a „Zoltán Gőzös” Közhasznú Alapítvány, alapító tagjának javaslatára a Magyar Hajózás Napjáról tudósíthatunk majd. Jogos a felvetés, hiszen az emléknap kifejezés jelentéséből adódóan is a múltat idézi. A magyar hajózásnak valóban dicső a múltja, de van jelene, és van jövője is. A fényes jövőhöz hosszú út vezet, de egy lépéssel közelebb hozta azt a 2009. október 10-én Neszmély Község Önkormányzata, a „Zoltán Gőzös” Közhasznú Alapítvány és a MAHOSZ által rendezett esemény is, melyen a magyar hajózás szinte minden érintett csoportja részt vett. Megjelentek aktív és nyugdíjas hajósok, hajózási vállalkozások, a hajózási hatóság, a minisztérium, a honvédség, a hajózási információszolgáltatás képviselői, valamint számos a magyar hajózás ügyét szívén viselő érdeklődő is.

Az emléknapot Horváth Béla, Neszmély Község polgármestere nyitotta meg. Fél kettőig összesen 13  színvonalas előadás hangzott el, melyekből szemezgetve néhány érdekesség a teljesség igénye nélkül:

- Sokéves szünet után ismét van a hajós szakma igényének megfelelő szakemberképzés Magyarországon, mely 2010-ben a tervek szerint kiegészül egy folyamatos fuvarozást végző áruszállító önjáróhajón eltölthető „éles” gyakorlati lehetőséggel.

- A Főváros jelentős szerepet szán a hajózásnak a város közlekedési problémáinak megoldásában. A cél a gyorsaság és a kényelem terén reális alternatívát nyújtani az autós közlekedés mellett. Erre több projektterv létezik, úgy a Főváros oldaláról, mint vállalkozói oldalról. Részben a meglévő kikötők átalakításával, részben újak létesítésével (a Megyeri híd mellett, délen Csepel sziget északi részén P+R parkolóval) naponta 30-40.000 fő utazhat majd hajóval. A gyorsjáratú katamaránok 1 óra 15 perc alatt teszik meg a két végpont közötti távolságot, az utasok így 30-40 perc alatt a városközpontba juthatnak.

- Miért süllyesztették el 1940-ben a „Kelet” gőzöst a német tengeralattjárók? A hivatalos állásfoglalás szerint azért, mert a hajó felvette egy előtte elsüllyesztett brit hajó mentőcsónakba kényszerült „ellenséges” legénységét. A hajón tartózkodó közel 40 fő elméletben 30, a gyakorlatban 15 percet kapott a hajó elhagyására. Mintegy 100 m-re távolodtak el a hajótól, amikor a torpedó már indult is. A hullámzás miatt nem volt pontos a találat, így a németek a mentőcsónakkal menekülők feje fölött ágyúzva lőtték hullámsírba a hajót.  

- A „Zoltán Gőzös” Alapítvány pályázaton nyert pénzzel folytatja a neszmélyi hajóskanzenben lévő „Lajta” monitor és a „Neszmély” (egykori Bakony) felújítását. Mindkét hajót eredeti állapotába kívánják visszaállítani. A látogatók, ha nem is lőhetnek a monitor forgatható ágyújával, de lőszer nélkül mindenképpen kipróbálhatják azt.

A Makovecz Imre által tervezett gyönyörű Általános Iskolában megtartott előadások után ebéd következett, majd a program délután a Neszmélyi Millecentenáriumi Emlékparkban a hagyományos megemlékezéssel és koszorúzással zárult. Felemelő érzés volt a „Lajta” monitoron egyenruhás kapitányok gyűrűjében álló Kovács György tengerész ártéri erdőt betöltő hangján hallani a Magyar Királyi Hajósnép imáját. Az emlékezés koszorúit ezúttal a tavakon, folyókon, tengereken, óceánokon, háborúban és békeidőben, hivatásuk teljesítése közben elhunyt magyar hajósok emlékére helyezték vízre a monitor faráról.


Bencsik Attila
Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

neszm17.jpg

 
standard.png

Bejelentkezés






Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
logo.jpg

Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

Székhely:   1137 Budapest, Carl Lutz rakpart 29.

Tel:           +36 30 990 5795

E-mail:       Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges